OPETH - The Last Will And Testament
Ja mám pocit, že Švédi sa vrátili až niekam k "Deliverance" a skutočne som nečakal, že ma to bude baviť až takto. Prvé vypočutia prinášajú zvedavosť a radosť; rastie to!
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Rozhovory k novým albům, co jsem tak kolem sebe viděl, dělal a dělá za DEBUSTROL v drtivé většině Kolinss. Je to do jisté míry pochopitelné, neboť je nejdéle hrajícím „kapitánem“ a navíc vůbec i jakýmsi maskotem kapely. Možná by ale vůbec nebylo od věci zeptat se i někoho jiného, řekl jsem si, a v souvislosti s novinkou „Rwanda“ proto oslovil bubeníka Libora Fantu, kterého možná budete znát spíše pod pseudonymem „Skull II.“. Výsledek našeho společného snažení máte právě před sebou.
Co právě teď děláš (a nemyslím zrovna tento rozhovor)?
Tak nejprve než odpovím, tak bych chtěl pozdravit všechny čtenáře Metalopole, fanoušky DEBUSTROLu a metalové hudby! A co zrovna dělám? Teď jsem dosurfoval po internetu a asi si půjdu zahrát Solitaire. A samozřejmě, že u toho všeho poslouchám hudbu!
Zkus nám představit Libora Fantu.
V DEBUSTROLu jsem na postu bubeníka od roku 1999. Do kapely jsem nastoupil před natáčením CD „Apokalismus“ a s jednou malou přestávkou v ní působím až dodnes.
Jak ses stal členem DEBUSTROLu, kde jinde jsi hrál či hraješ? Jsi samouk? A co výdělky, uživí tě hra na bicí?
Se všemi členy DEBUSTROLu jsem se znal už dlouho před tím, než jsem do kapely nastoupil, a s Volákem jsem už dokonce dříve hrál v kapele SYNDROM. Do DEBUSTROLu jsem ale nastoupil z LIVORES MORTIS, kde jsem i nějakou dobu paralelně působil jako bubeník, tak i jako frontman a skladatel na klávesové nástroje. Dnes už jinak hraju pouze v HARLEJi a díky tomu se hudbou i živím. Samouk nejsem, první základy mi ukázal otec, a když už to nestačilo, tak jsem začal chodit na hodiny k P. Millerovi, který se tenkrát učil u profesora Veselého.
Prý jsi hrával i v KRYPTORu. Kdy, proč a jak to skončilo?
V KRYPTORu jsem hrál asi tři měsíce po vydání Live CD „Na východní frontě boj“, ale nemělo to dlouhé trvání. Už když jsem tam nastoupil, tak bylo cítit, že ta kapela moc dlouho nevydrží. Ale byla to moje první známější kapela, ve které jsem působil, a dostal jsem se i mezi nové lidi, takže na to rád vzpomínám.
Proč pseudonym „Skull II.“? Znáš třeba momentální osudy „Skulla I.“?
Protože se mi strašně líbilo CD KRABATHORu „Orthodox“, tak mi dali přezdívku „Skull II.“. Momentální osudy originálního „Skulla“ neznám, naposledy jsem se ním potkal asi před třemi roky, když hrál myslím v kapele SHAARK.
Jakým způsobem se podílíš na životě DEBUSTROLu? Ptám se nejen kvůli záběrům z bonusového DVD „Hardcore Hisstory“, kde spolu s Kolinssem nahráváte základy pro „Rwandu“.
Podílím se na DEBUSTROLu hlavně jako bubeník. Co se týče skládání, tak veškeré bubenické party si dělám sám, na základě kytarového podkladu, a potom je samozřejmě konzultuji s celou kapelou. Dále jsem se podílel jako zvukař na natáčení dema k CD „Rwanda“, ze kterého jsou vidět i ty záběry na tebou zmiňovaném DVD. Co se týče textové stránky, tak tam to z mé strany všechno začalo a skončilo textem „Přerušit sekerou na dvě části“.
Nakolik jsou ti blízká témata, o kterých DEBUSTROL zpívá?
Po pravdě řečeno, nejsem ten, koho vyloženě zajímají texty. Já se hlavně zaměřuji na hudbu. Důkazem toho je i to, že třeba neznám nazpaměť ani text písně „Svařák“, což je asi největší hit od HARLEJe.
Co bys obecně řekl na konto nové nahrávky? Jak bys ji třeba představil člověku, který se pohybuje úplně mimo metal a chtěl by ses mu třeba ukázat v tom nejlepším světle?
Já si myslím že na nové nahrávce „Rwanda“ je znát, že jsme tam všichni odvedli opravdu poctivou práci, a dali jsme si na všem záležet už od natáčení dema, přes aranže, až po výsledný sound nahrávky, a věřím, že každý fanoušek tvrdé hudby to ocení, což už je vidět teď na prodejních číslech.
Kdo přišel s nápadem inspirovat se masakrem ve Rwandě, ale i dalšími tématy? Jak to vůbec v kapele chodí s texty?
Tak samozřejmě, že s tímto nápadem přišel Kolinss, zrovna tak jako s dalšími tématy. Textová stránka kapely je jeho výsadou a všichni v kapele to respektujeme.
Jak tebe samotného oslovují předmětné události ve Rwandě? TV Nova např. chystá na Středu 29.4. 2009 v pořadu „Na vlastní oči“ (rozhovor probíhal ještě před uvedeným datem - pozn. aut.) reportáž na tohle téma s pobídkou k přispění na rwandské sirotky. Budeš se dívat? Přispěješ?
Tak touto otázkou jsi mě docela zaskočil! Ačkoliv si člověk říká, že je to daleko a vůbec se ho to netýká, tak je třeba si uvědomit, že všichni jako celé lidstvo jsme na jedné lodi, a neměli bychom se k těmto problémům obracet zády. A díky za tip, koukat se samozřejmě budu. A když to bude formou dárcovské DMS, tak určitě přispěji. Těch čtyřicet korun nebo kolik to je mě určitě nezabije.
Co obecně ty a charita? Zásadně odmítáš nebo naopak přispíváš vždy a všude anebo si třeba pečlivě vybíráš komu a jak?
Samozřejmě, že nepřispívám na každém rohu. Když třeba vidím nějaký pořad v TV, zaujme mě to a uznám za vhodné, že to ty lidi potřebují, tak rád přispěji formou dárcovské DMS.
Jak to v kapele chodí s hudbou, abychom se tedy zeptali úplně na všechno?
No nevím, jak to chodilo v DEBUSTROLu dříve, ale když jsem nastoupil, tak ze začátku jsem se nějakému zasahování do hudební stránky vyhýbal. Potom se toho ujal mistr Volák, který dokázal dokonale zblbnout Kolinsse a mišmaš jménem „Steak“ byl na světě. Tak to už jsem ale řekl dost experimentů a pojďme zpět dělat tvrdou hudbu, která má hlavu i patu, kterou od nás fanoušci čekají a hlavně která nás opravdu baví! Od té doby se na tom, jak to má znít a co se bude hrát, dohadujeme společně. Samozřejmě co se samotných hudebních nápadů týče, tak to je opět výsadou Kolinsse.
Jsi přesvědčen o tom, že nový materiál má potenciál prosadit se třeba jako „Apokalismus“? Proč?
No kdybych o tom nebyl přesvědčen, tak bych to asi nedělal. Jak jsem už říkal, tentokrát jsme si na všem dali záležet víc jak jindy, a když občas slyším nějakou kapelu ze zahraničí, tak si myslím, že bychom se ani tam za to nemuseli stydět.
Proč není na nové desce uvedeno autorství jednotlivých skladeb?
A proč by mělo? To už vychází z toho, že všechnu hudbu i texty dělal Kolinss a Kolinss je DEBUSTROL.
Co tvoje pověstné „zvracení“ do mikrofonu v závěru vašich vystoupení, má něco symbolizovat? A není náhodou k zaslechnutí ve skladbě „Tibet“?
No, to jsem už nedělal hodně dlouho, ale nic to nesymbolizovalo. Jenom jsem se vždycky v zápalu atmosféry vyřval. Teď zase pro změnu na konci koncertu do mikrofonu pískám. A u HARLEJe se ke mně už i přidává Kolinss! Ale máš pravdu, je to k zaslechnutí v „Tibetu“.
Jste právě uprostřed poměrně intenzivního turné, jak probíhá? Lidi chodí, album se prodává a je zkrátka cítit že DEBUSTROL je stále v kurzu?
No vzhledem k tomu, že už minimálně deset let různí kritikové nad DEBUSTROLem lámou hole, tak na koncertech a ani na prodejnosti to vůbec není vidět, ba naopak. Po albu „Přerushit“ se kapela, řekl bych, vrátila na špičku české metalové scény, kde se drží dodnes. A je to i vidět na těch koncertech, kdy lidi chodí a opravdu si to užívají! Od začátku turné byl jenom jeden problém s lidma, ale nic zkrátka není stoprocentní.
Máš nějaké místo, kde hraješ nejraději?
Tak vždy, když hrajeme v Praze, je to super, a je jedno na jakém místě tam zrovna hrajeme. A křest CD „Rwanda“ v Matrixu nebo natáčení DVD „XX. let totálního massakru“ je toho důkazem!
Máte vlastně nějakého manažera, který se o vás stará, zařizuje koncerty apod.? Nebo je to všechno jen na někom z kapely?
Vyloženě žádný management nemáme, všechno zařizuje Kolinss. Jenom občas nám nějaké koncerty dohodí Radek Sladký z TÖRRu. A ještě co se týče internetových stránek, tak ty nám dělá Otto Kokštejn, a samozřejmě mu touto cestou za to děkujeme, protože tolik obětavých lidí, který to dělají za „párek“ jako je on, už dnes moc není!
Zastavme se ještě u bonusového DVD „Hardcore Hisstory“. Osobně mi v porovnání s „XX. let totálního masakru“ moc bonusové nepřijde.
Abych pravdu řekl, tak jsem si ho celé nepustil, jenom poslední tři roky, takže nemohu posoudit.
Připomeňme si alespoň okamžik s ex-premiérem Topolánkem, zírajícím na DEBUSTROL z boku pódia na „Noci plné hvězd“ - vnímal jsi ho v tu chvíli, zatímco jsi hrál? Cos na něj říkal?
To, že tam byl, tak to jsem věděl, ale zrovna když jsem hrál, tak jsem ho tam nijak nevnímal. Ale vzpomínám si, že tam byl stan s krásnou dívčí obsluhou a s obloženými mísami, prostě zázemí s veškerým komfortem pro premiéra, a když tam přijeli WALTARI, kteří byli ten den headlinery, tak si mysleli, že je to připravené pro ně - tak tam vešli, jako by se nechumelilo, a premiérova ochranka jim to hned vysvětlovala, že ve skutečnosti je tam hlavní celebritou Topolánek. Oni to myslím ale stejně nepochopili. Tak jsme se jim od srdce česky zasmáli. A co jsem na něj říkal? No že tam vypadá, jako když hrajeme pro mentálně postižené!
Důležitý a zásadní vzkaz pro čtenáře Metalopole:
Uff, tak první velký rozhovor je už za mnou. Takže mi už nezbývá nic jiného, než popřát čtenářům Metalopole hodně dobré muziky, a musím se sám přiznat, že Metalopolis je pro mě asi nejserióznějším metalovým zinem u nás.
Tak to díky nejen za odpovědi, ale i tu pochvalu.
Válka (2016)
Vyznání smrti Live (2011)
Rwanda (2009)
XX. let totálního massakru (DVD) (2006)
Přerushit (2005)
Vyznání smrti (Remaster) (2003)
Steak (2001)
Apokalismus (1999)
Pád do hrobu mrtvol (1998)
Vyhlazení (1995)
Chytrá past (1994)
Svět co zatočí s tebou (1992)
Protest Live! (EP) (1992)
Neuropatolog (1991)
Vyznání smrti (demo) (1988)
Ja mám pocit, že Švédi sa vrátili až niekam k "Deliverance" a skutočne som nečakal, že ma to bude baviť až takto. Prvé vypočutia prinášajú zvedavosť a radosť; rastie to!
Aktuální EP ukazuje dvě tváře současně. Zprvu klasický symfonický patos, pak ovšem skladby „200 Years“ a „Live The Tale“, které se bez sborových refrénů obejdou, a hned je to o třídu lepší. Tudy vede cesta z tvůrčí smyčky a bezradnosti posledních alb.
Je to úplne posledný album THE CURE? Dôstojnejší odchod si neviem predstaviť. Spočiatku nenápadný album si ma postupne omotal melancholickou atmosférou. Hustý oblak hmly, z ktorej sa mi nechce hľadať cestu von. ,,Disintegration" pre toto desaťročie.
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.